tisdag 7 april 2009

Sagan om den statliga myndigheten

.... eller rättare sagt... "Varför göra det enkelt för sig när det går så bra att krångla till det."

Då vi snart är på gång med barnafödande så har vi förstått att det går att få något som kallas för mammapeng, typ. Tanken är att du ska fylla i en blankett som du skickar in till Försäkringskassan som de godkänner och efter det bestämmer du hur många "mamma-dagar" du vill plocka ut varje vecka. Detta är den ideala tanken men, som det visat sig, lånt ifrån verkligheten

Då min underbara sambo är av den planerande arten (jag är 100 % ad-hoc) så såg hon till att detta var klart, ifyllt och inskickat redan i februari. Efter det har det varit tyst, stilla, stiltje och ljudlöst från Försäkringskassan. När vi ringer och kontrollerar status får vi till svar att "Jodå, vi ser din ansökan här men vi har satt ett frågetecken på den". Har Jonna fått något brev, SMS, Email eller brevduva om detta? Njet, nein, no och nej. Så efter att ha blivit runtflyttad mellan tre olika damer i kundtjänst fick jag till slut ett namn och ett telefonnummer till Bodil som ska vara våra handläggare tydligen. Så när jag ringer det numret så får jag höra att numret är bytt och att jag ska ringa ett annat. Tro det eller ej, när jag ringer det nya numret inträffar följande: "Numret du ringt har upphört vi hänvisar till..... just det, samma nummer jag ringde från början. HÄRLIGT! Nu är jag riktig nära en lösning kände jag spontant.

Efter många om och men fick jag i alla fall förklarat mitt ärende som nu ska upp på chefsnivå för snabbare handläggning. Tydligen så finns det en regel att de ska höra av sig inom två dagar efter att en ansökan har börjat processas. Det har väl gått mer än två dagar sedan mitten av februari? Annars är jag ute på hal is. Skam den som ger sig. Så nu väntar jag med spänning på att telefonen ska ringa och att vi kommer få ett besked om vad vi kan räkna med.

Det hade varit fantastiskt att utöva denna myndighets arbete inom den privata sektorn. "Vi ser att du hört av dig men vi vet inte om vad så vi väntar tills du hör av dig igen.... bara så du vet kan det dröja fem veckor innan vi hinner kika på detta igen."

Tur att jag nu vet att mina kära skattepengar verkligen utnyttjas. Det känns kanon.

/Johan

2 kommentarer:

  1. Usch, vad jobbigt!

    Skönt däremot att höra/läsa från er. Började bli lite orolig här... eftersom ni började blogga varje/varannan dag från början så måste ni hålla tempot! ;)

    Kram på er 2 (eller 3)!!!

    SvaraRadera
  2. Tycker det verkar som om det halls hart i mina (eller kanske inte min, men alla de som betalar skatt i Svergie...)skattepengar och taktiken att ta en rovare och se om ni glomt av att ni ansokt om bidrag tycker jag ar lysande. Bra jobbat Forsakringskassan!!!

    SvaraRadera