torsdag 5 november 2009

Sagan om den dysfunktionella allergimottagningen på Sahlgrenska i Göteborg!

Hej på er!

Av titeln att dömma på det här inlägget, tror ni att jag är måttligt irriterad eller otroligt f*rbannad?

Det hela började igår morse när jag skulle ringa till allergimottagningen på Sahlgrenska för att höra hur jag ska göra eftersom jag vill ta vaccinationssprutan för den rådande influensan som nu har kommit även till lilla Sverige.

Först ringde jag växeln som efter andra försöker lyckades hitta rätt (fick första gången bara en ton som sa att samtalet brutits!!) skulle jag ange om jag ville tala med någon (tryck då 9) eller om jagville tala in ett meddelande (tryck då 3). Jag ville T A L A med någon & tryckte givetvis därefter på nummer 9...vad häner då? T U T T U T ...."samtalet kan inte kopplas fram" & AVBRYTS!?! Jag tänker för mig själv "SKOJAR NI!??!?!?"). Vad gör jag då? Jo, ringer upp den här toppenbraiga växeln IGEN & ber dem GE mig numret till mottagningen (bara utifall att det skulle brytas igen) & det kan snäll som jag är vill jag ju inte uppehålla växeltelefonisterna hela dagen med m itt ringade till dem bara för att Västra Götalands ansvarige för telefonsvararna inte skött sitt jobb helt fullt ut!

Anyhoooo...jag lyckas faktiskt komma till mottagningens telefonsvarare där jag så himla bra nog kan lämna ett litet meddelande till en sköterska som sen ska ringa upp mig...toppenbra ju!

Efter 45 minuter ringer det..."Ja, det här är bla bla bla från Allergimottagningen du hade ringt?" Jag förklarar mitt ärende & att jag ju är allergisk mot ägg & därför inte vet hur jag ska kunna ta sprutan eftersom den är framtagen på just ägg. Vad gör den här människan då? Som ska vara utbildad inom allergi & BORDE ju ha fått någon slags information om vad man gör med högrisk patienter på HENNES mottagning....jo, hon skickar mig vidare till vaccinationsenheten för att få prata med en sköterska där. Efter ett par försök kommer jag fram på det numret (Halleluja) & den här kvinnan undrar jag hur länge hon har arbetat som sköterska...för hon kunde INTE svara på detta utan sa att jajg skulle ringa T I L L B A K A till allergimottagnigen för att få en telefontid med min läkare som eventuellt skulle kunna skriva ut ett recept på Tamiflu...en medicin som ska tas i samband med insjuknandet & som ges som ett extra skydd till redan vaccinerade personer som löper stor risk för att bli sjuka...JAG VILL INTE HA DET!!? Jag vill vaccineras!

När jag sedan talat in 2 meddelanden på Allergimottagningens telefonsvarare ringer så en annan sköterka upp som mycket bestämt & snabbt säger att "jo, de vaccinerar personer som inte tål ägg, men det avgör inte dem utan doktorn bla bla bla..."

FRÅGA: Varför överhuvudtaget blev jag skickad till vaccinationsenheten för att där hör aatt man ABSOLUT INTE vaccinerar allergiska peroner då?? Anar ni en viss irritation i min "röst"??

När jag då frågar den här sköterskan lite försiktigt varför de inte sa att de visst vaccinerar på mottagningen, vad händer då? SAMTALET BRYTS!!!! Jag sätter mig ner & börjar så töntigt nog att tjuta eftersom jagär helt slut & klockan är snart lunch & jaghar inte fått NÅGOT vettigt svar från någon! Det slutar med att jag ringer upp 2 gånger till & lämnar meddekande på den här svararen & under den tiden har sköterska ringt upp mig & lämnat meddelande på M I N svarare att jag kan nå henne genom deras Akuttelefon genom växeln. Behöver jag säga att jag ringde på den 2 gånger & väntade 3 minuter med signaler som gick fram utan att någon svarade!!! PÅ EN AKUTTELEFON!!!

Nu finns det ju något så bra som heter Internet...så när jag lugnat ner mig någon timme loggade jag in på något som heter "mina vårdkontakter" & skrev ett mail. På kvällen kl. 18 fick jag svar att de vaccinerar på Allergimottagningen idag förmiddag.

Jag har ringt för att se om jag kan amma efter att jag tagit sprutan (eftersom Elsa aldrig druckit ersätning & inte vill ha mjölk i flsaka etc etc) & så ett par saker till...jag ringde 7.40 & kl 10 & det är fortfarande ingen som ringt upp mig...

Det enda jag vill är att vaccinera mig...hur svårt ska det vara?

6 kommentarer:

  1. Heja Jonna, var kommer all denna energi (ilska) från ?????? Vem kan det vara som du ärvt detta från????? Du,det är bra att du står på dig,glöm inte att krama Elsa. Ses till helgen!!(fars dag,ser fram emot presenter) sköt om er allihop. /morfar o pappa. ps. Fia längtar oxå efter er, ds

    SvaraRadera
  2. Oj, oj, oj den svenska vården i ett nötskal skulle jag vilja säga... Hoppas du snart får klarhet i allt ;-). *kram*

    PS. Ser fram emot bilder imorgon. Är det då foto på dig när du sitter med telefonen mot örat arg som ett bi???

    SvaraRadera
  3. Hej kusin vitamin.
    Bara stå på dej, du har rätt att veta om du kan vaccinera dej eller ej. Hoppas att allt löser sig.
    Kramar Anna

    SvaraRadera
  4. Tanja sa.....

    Mongolaids....jag förstår precis känslan av ilska o att man blir så j-kla förbannad så man gör en totalurladdning som suger musten ur en efter x-ant turer så man bara hoppar av ilska för att sen pusta ut, reflektera över att jag fortf inte fått ngt vettigt svar el ngn vacc för den delen heller!!!! Men.........

    Idag e en ny dag, du kommer säkert träffa på ngn vettig som har ett bra svar utan både teltid, telsvarare o dysfunktionella männisskor som jobbar ;-) hahahaaaa....o en "vacc spruta;-)" Så lycka till vännen..... kraaam

    SvaraRadera
  5. Hej.....
    Vill du att faster Lena skall ringa jag känner ju alla....eller hur vad det nu????Kan du stanna till nästa vecka i Halmstad så¨fixar vi det.....pussar o kramar vi ses snart

    SvaraRadera
  6. Dä däär skullä aldrig hänt om du ringde te Landstinget i Östergöötland... /Sjukvårdsutbildad.... eller ja... kanske mest sjuk då! : )

    SvaraRadera